nav

keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Punajuurisienisalaatti

etanat

Muutama viikko sitten, mun ei tarvinnut kokata hyvää ruokaa, kuin vain hieman. Mun eteeni kannettiin valkosipulietanoita, lihaa, itsetehtyjä ranskalaisia ja mun tekemää salaattia. Etanoista löytyi hiekkaa, mitä ei ole ennen ikinä tapahtunut mulle. Ikävää.

uuniin

Mä tosiaan tein Aleksi Hervelin kirjan oppien mukaisesti salaattia punajuurista ja sienistä. Tykkäsin, punajuuri on mun lemppari! Herlevin kirjassa salaatti oli tehty siitakesienistä, mutta päätimme korvata ne portobellosienillä.

salaatti
annos

Äiti väkäili itselleen lantturanskalaisia, jotka olivat myös kovin maittavia. Ranskalaisethan meillä paistettiin tällä kertaa oikein öljyssä, mikä teki niistä ekstrarapeita.

Punajuurisienisalaatti
300 g punajuuria
250 g portobellosieniä 
200 g vuohenjuustoa
2 dl kirsikkatomaatteja
1 valkosipulin kynsi
tuoretta tinjamia
½ dl oliiviöljyä
n. 4 rkl balsamietikkaa
1 ruukku vihersalaattia
1 dl pinjansiemeniä
suolaa ja pippuria

Keitä punajuuria suolalla maustetussa vedessä kunnes ne ovat kypsiä. Leikkaa punajuuret lohkoiksi uunivuokaan tai uunipellille, joka on vuorattu leivinpaperilla. Lisää joukkoon sienet, tinjami, valkosipulin kynsi, oliiviöljy ja balsamietikka. Sekoita huolella ja mausta suolalla ja pippurilla. Paista uunissa 190 asteessa 25 minuuttia. Jäähdytä.

Pese ja revi salaatti ja aseta astian pohjalle. Pese ja leikkaa tomaatit puoliksi salaatin joukkoon.Paahda halutessasi pinjansiemenet kuivalla paistinpannulla.

Sekoita punajuuret ja sienet salaattiin ja ripottele vuohenjuusto nokareina siihen päälle. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti